Let hier op bij het ontslaan van een werknemer

“Je bent ontslagen!” Niemand vindt het leuk om die woorden te horen. En het is ook niet zo leuk om ze te zeggen.

Wanneer het tijd is om het slechte nieuws te brengen, is het van belang wat je zegt en hoe je het zegt. Het is belangrijk dat je professioneel blijft en uw best doet om kalm te blijven. Je kunt wat medeleven en gevoeligheid tonen, maar je moet nog steeds professioneel zijn.

Hier zijn enkele tips om uzelf en uw bedrijf te beschermen terwijl je slecht nieuws over een ontslag van een baan brengt:

Wees duidelijk

Wees eerlijk over de redenen voor de beëindiging. Als mand wordt ontslagen omdat de prestaties achteruit zijn gegaan, moet dit duidelijk zijn voor de werknemer en moet er een papieren spoor achterblijven – inclusief waarschuwingen per e-mail of op papier of een slechte prestatiebeoordeling.

Heb een getuige

Schakel een personeelsvertegenwoordiger, uw supervisor, de directe supervisor van de werknemer of iemand van de juridische afdeling in, indien van toepassing. Het is altijd het beste om een ​​getuige te hebben die aantekeningen kan maken en kan helpen ervoor te zorgen dat de situatie onder controle blijft. Daarnaast kan de getuige een ander doel dienen, zoals het uitleggen van de details van een ontslagvergoeding.

Blijf bij het punt

Wees kort, duidelijk en to the point. Noem de essentie: “We hebben het in het verleden gehad over uw prestatie- en productiviteitsproblemen, en de dingen zijn niet veranderd. We moeten je laten gaan. ” Praat niet over andere kwesties en praat niet te veel.

Maak een back-up van uw claims

Zorg ervoor dat je documentatie heeft van een episode van wangedrag of het niet voldoen aan de prestatienormen. Waarschuwingen die je heeft gegeven, dient je altijd vast te leggen, zodat je ze tijdens een beëindigingsprocedure als back-up kunt gebruiken.

Laat medewerkers hun opties weten

Zorg ervoor dat je de werknemer op de hoogte stelt van ontslagvergoedingen, opties voor gezondheidszorg of loopbaanadvies als uw bedrijf deze opties biedt. Leid de medewerker naar de mensen die kunnen helpen bij de overgang naar de nieuwe situatie.

Bedenk hoe je ze hun spullen wilt laten ophalen

Als de medewerker kalm lijkt, zijn of haar spullen snel wil verzamelen en weg wil, kun je overwegen om deze handelwijze toe te staan. In veel gevallen kan het echter een goed idee zijn om een ​​tijd buiten de normale kantooruren in te plannen zodat de werknemer terugkomt om zijn bezittingen op te halen. Dit kan onhandigheid voorkomen en de kans op een scène verkleinen. Alleen als de medewerker verbaal of fysiek bedreigend wordt, mag je hem of haar het pand laten begeleiden.

 

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *