Lang zullen we (be)leven

Aangezwengeld door hernieuwd economisch geluk gaat de Nederlandse consument heerlijke tijden tegemoet. Althans, dat voorspellen de vier Europese trendwatchers die ik voor het tijdschrift van een klant interviewde. Helaas geldt dat geluk niet voor de traditionele winkels, die veelal niet onderscheidend zijn voor de consument. Hun lot is nog uitsluitend te stunten op prijsniveau en dan wordt het nog moeilijk om te overleven. Kijk maar naar de grote winkelketens die niet op tijd de bakens hebben verzet. Vroom & Dreesmann is daar een afschrikwekkend voorbeeld van. Ik ben ervan overtuigd dat er meer van dergelijke ketens en grootgrutters het nog heel moeilijk zullen krijgen. Dan heb ik het niet over de Lidl en de Aldi, waar sfeer nauwelijks een rol speelt. Maar winkels als Albert Heijn in Nederland, Delhaize in België en een onpersoonlijke moloch als Carrefour in Frankrijk. De vraag is of die kunnen opboksen tegen de gespecialiseerde niche-winkeltjes die plots weer nieuwe kansen krijgen en waar de consument van de toekomst graag en vaak gaat kopen.

Toch is het begrip ‘grootschalig’ wat mij betreft geen verkeerd woord. In Bologna, Italië, ontdekte ik in een voormalige fabriek een prachtig winkelcentrum met allemaal kleine, gespecialiseerde winkeltjes. Dit gecombineerd met een boekenmarkt, een bibliotheek en een aantal restaurants. In de winter verwarmd, in de zomer gekoeld. In St. Petersburg idem dito met het zogenaamde Loft Project. Achter een klein deurtje ontdekte ik een enorm winkel- en belevingscomplex, het Loft Project. In een voormalige broodfabriek hebben zich tientallen jonge ondernemers gevestigd die allerlei noviteiten naar de consument brengen. Heel nieuw is het winkelcentrum Milaneo in Stuttgart. Een enorm complex, gevuld met allerlei winkeltjes die vele niches vertegenwoordigen (www.milaneo.com).

Er komen steeds meer belevingswinkels. Op het gebied van food was het concept Cru (www.cru.be) in België één van de eerste die dat in de smiezen had. In het plaatsje Overijse bij Brussel verrees in een voormalige boerderij een complete markt met verse waren. Ook op de website valt er het nodige te beleven. Als je daar naar kijkt, krijg je enorme trek. Het concept is overigens van het Colruyt-concern, dat in België en Frankrijk vrijwel uitsluitend bekend staat als een ordinaire prijsdumpende supermarkt. Je kunt er genieten van bijzondere kazen en wijnen, vers fruit, overheerlijke koffie en deze ter plaatse ook genieten.

Er zijn meer voorbeelden van belevingsstores. In Münster is het Nivea Haus, waar je niet alleen de nodige smeerseltjes kunt kopen, maar je ook lekker kan laten masseren. Of de zogenaamde Wasbar; een wasserette waar je onder het genot van een bakje geurige koffie met broodjes afspraken maakt met je vrienden, collega’s of zakelijke relaties. En dan hoef je niet eens een wasje te laten draaien. Denk ook eens aan het concept ‘Schorem Barbier’, in Rotterdam waar uitsluitend mannen welkom zijn. De eigenaren beschrijven Schorem als ‘een plek waar testosteron weer mag vloeien’ en hun ambacht als ‘elke man begrijpt dat er in het leven maar drie mannen aan hem horen te zitten: zijn dokter, zijn kleermaker en zijn barbier’. Maar ook voor de dames valt er het nodige te genieten. Zoals in de Spa-centra van Rituals, waar vrouwen de heerlijkheden van het merk aan den lijve kunnen ondervinden. En zo zijn er wel meer brand stores, waar het nodige valt te beleven. Eén van de meest aansprekende voorbeelden vond ik die van het merk Audi in Berlijn. Kijk voor de aardigheid eens naar dit filmpje:



De virtuele wereld rukt op met augmented passpiegels, waarin u niet meer hoeft te passen, maar wel langs elektronische weg op een groot scherm kunt zien hoe kleding u staat. Een fantastische oplossing voor de meeste mannen, die over het algemeen een broertje dood hebben aan winkelen.

De toekomst is: leven en beleven. Na de economische crisis wordt het weer leuk en dat werd hoog tijd.