De revival van postale direct mail

Gedurende de economische crisis hebben steeds meer organisaties hun heil gezocht in digitale direct mail, die vooral de elektronische brievenbus bevuilt. Anders kan ik het niet zeggen. Het aandeel in direct marketing per post daalde sindsdien, maar het medium is de laatste drie jaar aan een zekere revival begonnen. Dat is niet alleen een verademing voor de ontvangers van post, maar ook voor de makers. Vooral de combinatie van postale direct mail, e-mail, internet en e-commerce heeft een groot bereik. Bereik is het percentage van de doelgroep dat de uiting werkelijk heeft gezien en bekeken. Direct mail via de post scoort met 55%. Er zijn gevallen waarin dit zelfs kan oplopen tot 95%, afhankelijk van de aanbieding. Ook bij business to business maakt de postale direct mail weer opgang.

300 miljard e-mails per dag
We leven in een wereld waarin mensen moeten woekeren met hun tijd. De meesten van ons worden overladen met e-mail en veel berichten eindigen ongeopend in de elektronische prullenbak. Volgens onderzoekers worden er elke dag 300 miljard e-mailberichten verstuurd, een onafgebroken marketingbombardement, e-mail na e-mail. Een creatieve en relevante tekst in de vorm van direct mail die bij thuiskomst op de deurmat ligt, is dan eigenlijk wel een welkome afwisseling. Dat geldt ook voor managers van bedrijven die meestal veel junkmail krijgen. En zeker geen leuke post. Papieren direct mail krijgt op deze manier een hoge attentiewaarde.

Effectief
Een direct mail met nieuwswaarde wordt misschien zelfs wel bewaard en met anderen gedeeld en zal zeker meer aandacht krijgen dan de enorme massa aan saaie e-mails. Maar liefst 55% van de ontvangers gaan een postale direct mail lezen. Als we kijken naar kosteneffectiviteit van volumes en gepersonaliseerde berichten, wordt digitaal gepersonificeerd afdrukken steeds aantrekkelijker. Dankzij de concurrentie tussen diverse postbedrijven zijn er goede deals te maken over de verzending. Het is dan ook vrij eenvoudig om iets te versturen dat net even iets anders is dan wat de concurrentie doet, zonder excessieve druk op het marketingbudget te leggen. Gedrukte direct mail begint nu zo effectief te worden dat het investeringsrendement ervan elk jaar is toegenomen in de laatste drie jaar. Vooral de combinatie met internet scoort hoog. Uit cijfers blijkt dat deze combinatie zelfs na een week nog een reclamebereik heeft van 10%. Dat kun je van de meeste e-mails die sec worden toegestuurd niet zeggen.

Nog even wat cijfers:

  • Direct mail is het meest effectieve medium, volgens 48% van marketeers
  • DM wordt als persoonlijk ervaren als deze goed is geadresseerd, zegt 64% van de marketeers
  • 64% van de marketeers vindt dat DM een hoge attentiewaarde heeft
  • De combinatie van DM en e-mail verhoogt de response met 19%
  • De combinatie van DM en de website verhoogt de sympathie met 30%
  • De sympathie voor de organisatie die een persoonlijke DM stuurt neemt bij de ontvanger met 21% toe

Meer weten over een originele direct mail? Bel ons voor een afspraak.

Dick W.A. Maes Broekema
Reclamemaker / owner