De Nieuwste Trend: De Deelconsument. Kans Of niet?

Uw stoel gaat voor een tweede leven naar de allochtone meubelmaker, want die beheerst zijn vak nog. De dure Duitse Mercedes van de buurman zal  hij delen met u en andere buren. Mode te duur? Ruilen is het devies. De trend is, dat we naar een deeleconomie gaan. Van auto’s, huizen, boormachines, grasmachines en gereedschap en zelfs kleding… alles wordt zowat gedeeld en het aantal mensen dat dit wil doen neemt elke dag toe. Voor tal van klassieke bedrijven vormt dit fenomeen een ernstige bedreiging.  Want op die manier worden producten getransformeerd tot diensten. Spullen worden minder weggegooid. De Repair Cafés schieten als paddenstoelen uit de grond, om maar eens een voorbeeld te noemen. Om nog maar te zwijgen over ondernemingen als Topazz en Autopia in België, die van autodelen een winstgevende zaak hebben gemaakt.

Betalen per minuut
In de toekomst betaalt de consument niet meer voor het eigendom van spullen, maar voor de tijd dat hij die gebruikt. Een auto huur je in de toekomst niet per kilometer, maar voor een aantal centen per minuut. Bedrijven moeten daar op inspelen. Want organisaties die enkel goederen aan consumenten verkopen en hem niet helpen met delen of ruilen, zullen hun strategie moeten herzien. Reizen wordt het delen van vervoersmogelijkheden. Een bedrijf als Athlon Cars heeft die paradigmawisseling begrepen. Dat biedt een totaalpakket om van A naar B te gaan. Dit in de vorm van een programma dat bestaat uit lopen, fietsen, treinen een rijden met een elektrische auto. Gaan we nog een wasmachine kopen of gaan we naar de wasdienst die de buurt heeft opgezet met de nieuwste Mieles?

Chip
Kopen we nog zelf een boormachine of gaan we die op initiatief van de hobbyzaak delen.  De fabrikant kan een chip inbouwen die exact kan registreren hoelang u aan het boren bent. Voor die tijd gaat u betalen. Bij deze ontwikkeling spreekt ook het milieu een belangrijk woordje mee. We gooien de dingen niet meer weg, maar geven ze een tweede leven. Daarbij kan ruilen een belangrijke commerciële prikkel zijn. Bij Habitat in Parijs hebben ze dat goed begrepen. Die ruilen oude meubels in en verpatsen die weer in een vintagewinkel  verderop. Het Zweedse kledingmerk Filippa K heeft al enkele jaren een tweedehandskledingwinkel. In Nederland is er een levendige handel in tweede handskleding bij de kringloopwinkels.

Nederland
Lenen en ruilen in de buurt zorgen voor sociale contacten die er voorheen niet waren. Een Amerikaans onderzoek leert dat de deelconsument geen overjarige hippie zonder geld is, maar een bewuste burger met een fatsoenlijk inkomen. Een burger die zich realiseert dat grondstoffen opraken, die een duurzaam leven wil en bewust met spullen wil omgaan. We gaan op weg naar een deeleconomie, waarbij goederen worden gebruikt in plaats van verbruikt,’.  Of dit verschijnsel doorzet naar Nederland? De buitenlandse cijfers bieden inzicht. In de VS zijn 80 miljoen deelconsumenten, in Groot-Brittanië 23 miljoen en Canada 10 miljoen. Het trendgevoelige Nederland zal snel volgen.

Dick W.A. Maes Broekema
Reclamemaker / owner