De nieuwe supermarkt = beleven!

De meeste mannen hebben een broertje dood aan boodschappen doen in de supermarkt. Terwijl hun vrouw de rekken keurt en de spullen uit de schappen haalt, zeulen ze met troosteloze blik met hun boodschappenkar achter hun echtgenote aan de winkel door. Als ik ze zo zie lopen moet ik wel eens denken aan het boek van A.M. de Jong: ‘De Martelgang Van Kromme Lindert’.

En heren (en ook dames natuurlijk), laten we eerlijk zijn: in de meeste supermarkten is er weinig te beleven. Dat merk ik zowel in Nederland als in België waar ik respectievelijk werk en woon en vice versa.

De detailhandel in food valt grofweg in twee delen uiteen: de discounters zoals de Lidl en de Aldi en de zogenaamde ‘servicesupermarkten’. De discounters hebben gedurende de laatste vijf crisisjaren veel marktaandeel van de servicesupermarkten afgesnoept, reden waarom de laatste categorie een nieuw middel in de strijd gooit: beleving. Helaas geldt dat (nog) niet voor alle supermarkten. Albert Heijn en de Dirk vind ik hygiënisch aandoende winkels met weinig beleving. Hetzelfde geldt in België voor Carrefour en Delhaize. In Nederland gaat het wat mij betreft met nieuwe winkels van Jumbo de goede kant op. In België gaat een platte dozenschuiver als Colruyt nieuwe belevingsconcepten ontwikkelen. In Frankrijk komen er steeds meer kleinere winkeltjes in de buurt van de grote supermarkten die voor de nodige sfeer moeten zorgen. In Duitsland zijn er foodketens die het roer helemaal omgooien en waar je nauwelijks meer het gevoel hebt dat je nog in een supermarkt bent, maar meer op een groot marktplein. Nogmaals, dit geldt voor de servicesupermarkten en niet voor de discounters zoals de Aldi en de Lidl. Of het helpt? Jazeker. De eerste experimenten wijzen uit dat belevingsconcepten werken. Klanten blijven langer in de supermarkt en besteden er meer.

Wat geldt voor de foodbranche gaat in zekere zin ook op voor andere branches. De gevestigde winkels hebben behoorlijk last van de outletstores, maar stellen daar weinig tegenover. Nog te vaak kom ik in sfeerloze kledingwinkels die zich nauwelijks onderscheiden van andere concepten. Dat geldt voor zowel Nederland als België. De non-food detailhandel heeft het door de invloed van internet en lagere consumentenbestedingen behoorlijk moeilijk. Ik houd van winkelen met mijn dame, want dat vind ik gezellig. Maar er zijn nog teveel slaapverwekkende winkels waar niets te beleven valt. De komende jaren zal dat moeten veranderen als de traditionele detailhandel de klant wil behouden. Tijd om te genieten en te beleven. Dat is de toekomst.